18.1.2015

26. I am so gone

Tämä viikko on ollut rankka. Liian rankka. Mä olen valunut pohjalle, vaikken tiennyt sen olevan enää edes mahdollista. Olen ollut yhden kokonaisen päivän koulussa, kolme päivää kokonaan poissa. Olen itkenyt, vaikkei minua ole itkettänyt. Ja olen tuijottanut tyhjillä, kuivilla silmillä tasaisen valkoista kattoa, kun olen halunnut itkeä. Olen valehdellut olevani kipeä. Olen valvonut jokaisen yön, nukahtanut vasta, kun minun olisi pitänyt herätä. Olen paastonnut aamut, syönyt illat. Lakannut kynteni mustiksi, täyttänyt soittolistat huutomusiikilla. Jotta joku huutaisi puolestani, kun en itse uskalla.

Tänään join pääni täyteen, yritin unohtaa. Kaloreita valui kurkun kautta mahaan liikaa, mutta sekava tunne oli sen arvoista. Lyhyitä hetkiä kun pystyi vain olemaan joku toinen. Rohkeampi, iloisempi. Pystyi vain tanssia tanssia tanssia keskellä porukkaa. Nauraa nauraa nauraa yhtä ääneen muiden kanssa. Jutella, esittää iloista, valehdella. Kuulua joukkoon, kuulua joukkoon edes hetkeksi.
Ja sitten.
"Auroora, sä näytät niin hyvältä nykyään."
Auroora, oletpa sä lihonnut, sä olet niin läski nykyään.
Kyyneleet kihosivat silmiini. Miksi mä päästin itseni tälläiseen kuntoon? Kaikki puhuvat selkäni takana, kaikki kuiskivat kuinka läski olen. Iso vatsa, leveät reidet, ällöttävät kädet, kaksoisleuka, pyöreät kasvot. Olen pelkkää rasvaa läskiä rasvaa rasvaa rasvaa. Vihaan itseäni.
Mun on pakko laihtua, pakko laihtua niihin mittoihin mitä olin aikoinani. Muutama kilo enemmänkin. Haluan takaisin sairaalaan. Haluan tuntea itseni sairaaksi. Haluan olla sairas muiden silmissä. Niin laihan sairas, että minua kavahdetaan. Kylmä, kaunis ja etäinen. Niin hento, että minua pelätään enemmän kuin kadehditaan.
Minun pitää näyttää heille, heille kaikille, teille kaikille, niille kaikille. Kaikille. Näyttää etten ole epäonnistuja.


I'm stumbling off drunk,
getting myself lost,
I am so gone,
so tell me the way home.
Ed Sheehan - One

6 kommenttia:

  1. En haluu kuulostaa ilkeeltä mut luuletko et ketään kiinnosti sun kehos? Et kenellekään ei ollu koko iltana muuta tekemistä ku miettiä JUST SUA ja SUN KEHOA? Oikeesti niin ilkeeltä ku se ehkä kuulostaaki ni se on myös tosi vapauttavaa... Se totuus et KETÄÄN EI KIINNOSTA. Kaikilla on oma elämänsä elettävänä ja niitä ei kiinnosta sun keho ja "läskit" ja selluliitti ja blaa blaa blaa. Kaikilla on omatkin ongelmansa....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko, että kenelläkään ei olisi ollut illalla muuta tekemistä kuin miettiä mun kehoa. Tietenkin niillä oli. Mutta mä olen kuullut liian monta kertaa, kun muiden kehoja arvostellaan meidän kaveriporukassa. Joten tiedän myös, että minuun kiinnitettiin huomiota.
      Arvostan kuitenkin kaikkia kommentteja, joten kiitos. :)

      Poista
    2. Kyllähän ihmiset pölisee vaikka mitä ja esim juoruilu on syömisen ohella useasti ihmisille se ryhmähenkeä luova tilanne. Kuitenkin mietipä hetki kuinka moni sun ystävistä on OIKEASTI kiinnostunut toisten kehoista. Että ne menee himaan ja siellä yksinäänkin miettii et ou mai gaad se muija on läski! Enpä usko et kovin moni koska sen sosiaalisen kontekstin ulkopuolella koko juttu ei oikeasti kiinnosta paskan vertaa. Ihmiset sanoo ryhmissä vaikka mitä eli kannattaa vähän sensuroida sellasia "ryhmähuumassa" ja myös -paineessa selitettyjä juttuja. Teet vaan itelles tosi hankalaks elämän ku luulet koko ajan vainoharhasesti et muita kiinnostaa...

      Poista
    3. Ehkä heitä ei kiinnosta kotona, ehkä he miettivät muita asioita. Mutta se yksikin hetki, kun musta puhutaan pahaa, satuttaa. En siis väitä, että mun painoni on ainoa asia muiden elämässä tässä hetkessä.
      Ja kyllähän ihmisiä kiinnostaa toisten ulkonäkö. Kauniit saavat helpommin huomiota tuntemattomilta, kuin ei niin viehättävät. Joten kyllä se ulkonäkö kiinnostaa muita.

      Poista
    4. On tosi vaarallista rakentaa oma elämä ja hyvä olo muiden varaan. Entä sitten, kun et saakaan huomiota joltain? Sitten taas murrut ja oot muka läski ja ruma ja kaikkea. Kyllähän ulkonäköön kiinnitetään huomiota, mut tiesitkö et "kaunis" ei oo muotti vaan jokainen pitää kauniina erilaisia ja eri kokoisia ihmisiä? Luultavasti sun ihailemat laihat ihmiset on monien mielestä ihan liian laihoja ja joidenkin mielestä esim. fitness-naiset on läskin näköisiä. Ei tätä maailmaa katso vaan yhet silmäparit vaan miljoonat! Oot tosi naiivi, jos luulet että se WeHeartista napatun laihan, pitkähiuksisen tytön koko olemus viehättäis kaikkia... Ei todellakaan viehätä. Ja edelleen: mitä väliä muiden mielipiteillä? Sun pitää ite rakentaa ittes eikä rakentaa itteäs muiden varaan, koska muuten oot oikeesti jossain vaiheessa tosi kusessa ku et oo koskaan kunnolla menny ittes sisälle ja miettiny et mitä mä nyt oon ja millanen oon, jotta oon itteni mielestä hyvä.

      Poista
    5. Kiitos tästä kommentista, tää todella sai mut taas ajattelemaan. Oon kirjottanut kymmeniä tekstejä koneelle, päiväkirjaan, kännykkään. Tallentanut varmaan sata kuvaa. Tästä asiasta. Että en voi peilata omaa arvoani muiden kautta. Tai elää muiden kautta. Mut se aina tuntuu silti unohtuvan. Kiitos taas muistutuksesta. Eihän tää mun mieltä heti käännä, mut ehkä joskus.
      Kiitos.

      Poista